پس از سه‌­گانۀ «داج»، «شهربازی» و «زهوار»، چهارمین نمایشگاه انفرادی نوشین شفیعی با نام «نبض»، اسفند ماه ۱۴۰۲، در گالری امکان برگزار شد. شفیعی در نیمه اول دهۀ نود با آغاز مسیری حدوداً یک دهه­‌ا‌ی در دیدنِ تهران، موازی با پرداخت زبان شخصی خود، تلاشی برای ایجاد نگاهی تازه در منظره‌نگاری شهری داشته است. «نبض» هم به نوعی شالوده‌­ای از آن‌چه که تا بحال از شفیعی دیدیم است و هم قدمی تازه در مسیر عکاسی هنرمند. در این نوشته سعی­‌مان بر این است که مجموعه «نبض» را در پیوستگی با مجموعه­‌های قبلی هنرمند بررسی کنیم. زیرا مخاطبی که بدون اطلاع از این مسیر با روایت غیرخطی «نبض» مواجه شود، شاید در میان تعداد زیادی عکس با تنوع بصری بالا، دچار سردرگمی بشود.

در صحنۀ امروز عکاسی هنری ایران، نوشین شفیعی از آن دسته عکاسانی است که به واقع برایش خودِ عمل عکاسی و دیدن با دوربین، از «ایده» الویت بیشتری دارد. شفیعی عملاً بدون هیچ ایده‌­ای عکاسی می­‌کند. در شهر پرسه می­‌زند و می‌­بیند. حال در طی این عمل یا به معنای دیگر «فرایند عکاسی»، ذهنیت و احساسات هنرمند است که در عکس­‌ها متبلور می‌­شود. در نهایت، یعنی در مرحلۀ انتخاب فریم­‌ها، عکس‌­های نهایی با ریسمانی نامرئی با هم پیوند برقرار می­‌کنند و روح آن مجموعه را شکل می‌­دهند؛ اینکه این پیوند تا چه حد محکم یا سست است، نیازمند تحلیلی دقیق است.

نمایشگاه-نوشین-شفیعی-در-گالری-امکان
نمایشگاه «نبض»، نوشین شفیعی، گالری امکان، اسفند ۱۴۰۲
نمایشگاه «نبض»، نوشین شفیعی، گالری امکان، اسفند ۱۴۰۲

اشیاء پیش پا افتاده، المان‌­های شهری، تقابل کیفیات نور طبیعی و مصنوعی، پرسپکتیوهای گوناگون و استفاده از حداکثر گنجایش قاب، از جمله ویژگی­‌هایی هستند که در کارهای شفیعی دیده­‌ایم. «نبض» علاوه بر دارا بودن ویژگی­‌های مذکور، فصل­‌های جدیدی را هم در دل خود دارد. بر خلاف نمایش­‌های قبلی هنرمند که عکس­‌ها با قاب و چیدمانی منظم روی دیوار رفته بودند، در نمایش جدیدْ تعداد زیادی عکسِ بدون قاب را شاهدیم (حدود ۶۵ عدد) که در اندازه‌های گوناگون و با چینشی بی‌­قاعده در کنار هم قرار گرفته اند. شفیعی تا پیش از این همواره در فرم عکاسی خود، متاثر از عکاسی غرب و خاصه چند عکاس مهم (با رویکردی مدرنیستی) – یعنی گری وینوگرند، ویلیام اگلستن و رابرت فرانک – بوده است. اما در این نوع شیوۀ ارائه بدون قاب، در ابعاد گوناگون و چیدمان پراکنده، همچنان نشان می‌­دهد که هنرمند، با مقتضیات امروز عکاسی جهان هم‌سوتر و این بار متاثر از شیوه‌­های اجرا و نمایشِ جدیدتری است.

برای دسترسی به محتوای کامل روی دکمه زیر کلیک کنید.