سنت نقاشی پرتره از شخصیت‌های تاریخی تا قبل از کمال‌الملک بیشتر اسباب کسب مشروعیت سیاسی دولت‌مردان را فراهم می‌کرد. کارکرد سیاسی چهره‌سازی از شاه و سیاسیون و درباریان در دوران فتحعلی شاه ابعاد و کیفیات متفاوتی به این ژانر نقاشی داد. تابلوی «صف سلام» دربار شاه و همچنین چهره‌نگاری‌های متعدد که میرزا بابا، مهرعلی، عبداله خان نقاش از او ترسیم کرده‌اند، همگی تأکید بر اعمال قدرت و یکپارچگی ممالک محروصه ایران تحت امر شاه قاجار را دارد. فتحعلی‌شاهِ قاجار وظیفه‌ی خطیر تولید پرتره‌های باشکوه و اشیاء هنری نفیس برای توزیع در ولایات و همینطور خارج از کشور را به عهده کارکنان نقاشخانه‌ی سلطنتی گذاشته بود. در دوران ناصرالدین شاه هم این رویه ادامه داشت و حتی تشدید هم شد. اما از اواخر دوره‌‌ی قاجار و با فعال شدن جریانات اجتماعی- مدنی، رویه تاحدی تغییر کرد.

برای دسترسی به محتوای کامل روی دکمه زیر کلیک کنید.