سال گذشته در دو شماره‌ی مجله‌ی حرفه: هنرمند پرونده‌ای با عنوان «از متن هنر» منتشر کردیم. پروژه‌ای که جستجویی بود در انبوه آرشیوهای مکتوبِ ادبیات فرهنگی و تجسمیِ ایران معاصر. از امتیازات این ویژه‌نامه‌ها، آشنایی با اسناد، روایت‌ها، و شیوه‌های گوناگون نوشتار هنری در ایران است. این مطالعه سیر تحول نگرشِ ما در مواجهه با هنر نوگرا را نشان می‌داد و این امکان را فراهم کرد که نوعی دوره‌بندی برای تاریخ نوشتار تجسمیِ ایران پیشنهاد دهیم. از دوره‌های شاخصِ ادبیات تجسمی، اوایل دهه‌ی هفتاد است که در پیِ شکل‌گیری فضای نسبتاً بازترِ حوزه‌ی عمومی، موجب رونق نشرِ ایران می‌شود. در نتیجه تیراژ کتاب‌ها بالا می‌رود؛ کیفیت و کمیت روزنامه‌ها و نشریات افزایش می‌یابد و مجلات تخصصی برای رسانه‌های متفاوت هنری به وجود می‌آید که در تغییر ذائقه‌ی نقد و نظر، و ورود ایده‌های جدید بسیار مؤثرند. این تخصص‌گرایی با شروع دوره‌ی اصلاحات افزایش می‌یابد. «نشر نظر» محصول همین دوره است. حتی می‌توان گفت نشر نظر اولین انتشارات تخصصی حوزه‌ی هنرهای تجسمی ایران است.

برای دسترسی به محتوای کامل روی دکمه زیر کلیک کنید.