موزهی «تیت» بریتانیا نمایشگاهی از آثار ویلیام ترنر را با عنوان «جهان مدرنِ ترنر»، تا تاریخ ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱ به نمایش گذاشته است. ایدهی این نمایشگاه همانطور که از عنوان آن بر میآید، بر اساس تفسیری جامعهشناختی و سیاسی از آثار ترنر شکل گرفته است. جاناتان جونز، منتقد سایت گاردین، نیز بر مبنای همین دیدگاه آثار ترنر را توصیف میکند و نگاهی تأییدآمیز و ستایشگر از این نمایشگاه دارد. در نقطهی مقابل لارا کامینگ ایدهی این نمایشگاه را تقلیل آثار ترنر به بیانیهی اجتماعی میداند، چنانکه گویی ترنر یک روزنامهنگار است و نه یک هنرمند (مرور جهانِ مدرنِ ویلیام ترنر) ما هر سه یادداشت را ترجمه کردهایم تا مروری بر یکی از گرهگاههای اساسی نقد هنری باشد: آثار هنری تا کجا ابژههای آزاد و محضِ زیباشناختیاند و تا کجا (و چگونه) میتوانند همچون سندی از «روحِ زمانه» تفسیر شوند؟
برای دسترسی به محتوای کامل روی دکمه زیر کلیک کنید.