رویا‌ها؛ استوری‌بوردهای آکیرا کوروساوا

نقاشی برای نمایی از فیلم «رویاها»/ 1990
نقاشی برای نمایی از فیلم «رویاها»/ 1990

انتقال سنت تصویری جهان در طی هزاران سال بر عهده‌ی نقاشی بوده است، و این نقاشی است که پیش از ابداع رسانه‌های تصویری مدرنی مانند عکاسی و سینما، انواع گوناگون بازنمایی را آزموده است: واقع‌گرایی، خیالی‌سازی، تمثیل‌سازی و تصویرسازیِ روایتی و انواع و اقسام شیوه‌های دیدن و نمایاندن که بعدتر به سایر رسانه‌ها منتقل شده تا رسانه‌ی جدید، به جای شروع از خلاء، پشتوانه‌ی فرهنگی و دیداری استواری داشته باشد. آکیرا کوروساوا از جمله کارگردانان سینماست که نه تنها سنت نقاشی را می‌شناسد و این در نوع قاب‌بندی حیرت‌انگیز فیلم‌های او پیداست، بلکه خود نقاشی است صاحب ذوق و خلاق. به همین دلیل استوری‌بوردهای فیلم‌های او با فرم معمول استوری‌بوردهای تاریخ سینما متفاوت است. استوری‌بوردها به طور معمول اتودهایی سریع و ساده برای طراحی میزانسن هستند، اما آثار کوروساوا از ابتدا با ذهنیت نقاشانه تصویر می‌شوند. از این‌رو سنت نقاشی چیزی نیست که کارگردان به فراخور موضوع به آن دست بیندازد و یا فیلمش را با جلوه‌های بصری جذاب و آشنای تاریخ هنری «عمیق» و «نخبه‌گرا» نشان دهد، بلکه نقاشی در بُن و اساس سینمای کوروساوا حضور دارد. در پایین استوری‌بوردهای ۵ فیلم از کوروساوا، به همراه نماهای منطبق با هر یک آن‌ها در فیلم، گزینش و نمایش داده شده‌اند. 

*رابطه‌ی بین نقاشی و سینما از موضوعات قابل‌تاملی است که پیشتر در شماره‌ی ۲۳ (زمستان ۸۶) بدان پرداخته‌ایم. برای دانلود و مطالعه‌ای هر یک مقالات این شماره اینجا را کلیک کنید.

رویاها/ 1990

آشوب/ ۱۹۸۵

کاگه‌موشا (شبح جنگجو)/ ۱۹۸۰

مادادایو/1993

راپسودی در ماه اوت/ 1991

این نوشته را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید ...
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

آخرین نوشته‌های وب‌نامه

دیدگاهتان را بنویسید