61

یوزف بویس و دیرک شوارتز / ترجمه: آرش ابراهیمی‌فر

یوزف بویس Joseph Beuys، هنرمند آلمانی یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان دوره‌ی پس از جنگ است. او در رویداد هنری داکومنتا در سال 1972 اثری به نام «دفتر دموکراسی مستقیم» را به اجرا در آورد. اثری که در آن بویس هر روز در اتاق اطلاعات داکومنتا حاضر می‌شد و با بازدیدکنندگان درباره‌ی ایده‌ی دموکراسی به صورت مستقیم به بحث و تبادل نظر می‌پرداخت. این یادداشت مشروح گزارشی از صورت‌جلسه‌ی اجرای یک روز از این اثر جوزف بویز نوشته دیرک شوارتز است.

رویداد از ساعت ده صبح تا هشت بعد از ظهر به طول می انجامد. نویسنده تعداد مخاطبین و سوال و جواب های آنان را به ثبت رسانده است. به عنوان نمونه بخشی از این گزارش به این صورت است :«4:05 بعد از ظهر: تا الان 625 نفر بازدید کردند، دو ایتالیایی می‌خواهند بدانند آیا می‌توان بویس را یک آنارشیستِ ضدخشونت قلمداد کرد؟ بویس می‌گوید: بله». در ادامه‌ی متن بیانیه‌ی دقیق بویس با نام «به دنبال کاراکتر طبیعی می‌گردم» آمده‌است. چندین پرسش بنیادین از بویس پیرامون اثر «دفتر دموکراسی مستقیم» پرسیده می‌شود که پاسخ های درخور او خط‌مشی هنری او را روشن می‌کند.

برای مطالعه‌ی مقالات دیگر پیرامون یوزف بویس اینجا را کلیک کنید.

برای دریافت مقاله روی گزینه‌ی خرید کلیک کنید. 

بخشی از متن: مشارکت یوزف بویس در دوکومنتا با هدف ارائه و معرفی مقوله‌ی هنری فراگیرش در یک اتاق اطلاعات در این مرکز فرهنگی که شهرت و اعتبار جهانی دارد آغاز شد. در طول صد روز، بویس هر روز در این اتاق اطلاعات در دوکومنتا حاضر بود. با بازدیدکنندگان درباره‌ی ایدهی دموکراسی مستقیم از مجرای همه‌پرسی به بحث و تبادل نظر می‌پرداخت و امکان تحقق آن را با یکدیگر بررسی می‌کردند.

مشروح گزارش یک روز در دفتر یوزف بویس واقع در موزه‌ی فریدریشانوم، نوشته‌ی دیرک شوارتز: ده صبح: داکومنتا باز می‌شود. یوزف بویس با جلیقه‌ی قرمز ماهیگیری و کلاه نمدی در اتاقش است. او دو همکار دارد. بر روی میز یک گل رز با ساقه‌ای بلند قرار گرفته است، در کنار آن دسته های انبوه اعلانهای دستی قرار دارد. بر روی دیواری که پنجره دارد تابلوی نئونی بهرنگ آبی «دفتر مرکز دموکراسی مستقیم از مجرای همه‌پرسی» قرار گرفته است. زیر آن چند تخته سیاه بر روی دیوارها قرار دارد. بر روی هر یک از این تخته‌ها کلمه‌ی «انسان» نوشته شده است.