30

پیوند تصویرسازی با هنرهای زیبا / محمدرضا فرزاد

گفت‌وگوی مارشال آریسمن با تامس وودراف:

متن حاضر حاصل گفتگوی مارشال آریسمن و تامس وودراف درباره‌ی هنر تصویرسازی و برخی از مسائل و چالش‌هایی است که این هنر امروز با آن‌ها مواجه است. گفتگو با مسئله‌ی پیوند میان تصویرسازی و هنرهای بازنمودی آغاز می‌شود. سپس به مسئله‌ی ارتباط میان تصویرسازی و متن و محدودیتی که وابستگی به متن برای تصویرساز به همراه دارد، وارد می‌شود.

این گفتگو در ادامه پیرامون مقولات مهم دیگری در خصوص وضعیت فعلی هنر تصویرسازی پی گرفته می‌شود که از این میان می‌توان به این موارد اشاره کرد: ارتباط میان تصویرگری و شاخه‌های هنری هم‌مرزش همچون نقاشی، کاریکاتور و گرافیک دیزاین، مسئله بازار هنری و اقتصاد هنر و تأثیر آن بر حرفه‌ی تصویرسازی، ارتباط میان هنر تصویرسازی با دانش تاریخ هنر و تاریخ ادبیات، رابطه‌ی موسیقی و تصاویر، مسئله‌ی آموزش دانشگاهیِ تصویرگری، تأثیر رایانه و امکانات و ابزار دیجیتالی بر حرفه و هنر تصویرسازی امروز و بالاخره انتخاب میان رشته‌ی تصویرسازی و هنرهای زیبا برای جوانانی که می‌خواهند به دانشگاه وارد شوند.

برای دریافت مقاله روی گزینه‌ی خرید کلیک کنید. 

برای دیدن سایر مقالات ویژه‌نامه‌ی تصویرسازی اینجا را کلیک کنید.

بخشی از مقاله:

آریسمن: تو از معدود آدم‌هایی هستی که جدای از تصویرسازی‌هایت، یک نقاش مشهور جهانی هم هستی. آیا تو به این نظر اعتقاد داری که پیوندی میان رشته‌ی تصویرسازی و هنرهای بازنمودی وجود دارد؟

تامس وودراف: قطعاً

آریسمن: چه پیوندی؟

تامس وودراف: مایلم به جای عبارت " بازنمودی" از عبارت "ایماژیست" (imagist ) استفاده کنم. چون هنرهای بازنمودی بارها به عنوان امری شدیداً پردازش شده، فتورئالیستی و مملو از نوع خاصی از جزییات پنداشته شده. گویی چنان از متن زندگی برخاسته که هیچ رابطه‌ای با امر نمادین ندارد. اگر به تابلوی راه نروید یا به نقاشی های میکل‌آنژ بر سقف (صومعه) سیستین نگاه کنید، می‌بینید که هر دو دارند اطلاعات خاصی را مصور می‌کنند. وقتی مدرسه می‌رفتم و نقاشی آبستره کار می‌کردم، حسم این بود که مسأله محتوا برایم خیلی مهم است. همان‌طور که علاقه‌ام به محتوا بیشتر می‌شد، به ایده‌های خاصی رسیدم که آن روزها ایلوستراسيو، یا ادبی (روایی) - که البته اصطلاحاتی غلط و در رابطه با نوع خاصی از خلق هنر هستند - پنداشته می‌شدند.

آریسمن: ماجرا به کوپر یونی ین" (Cooper Union) برمی‌گردد ؟

تامس وودراف: بله در کوپر یونی ین بسیاری از نسل دوم نقاشان اکسپرسیو تست انتزاعی در دانشکده بودند. من هم رفتم و کارهای هر کسی که در کتابخانه تاریخ هنرمان بود، نگاه کردم. مشغول تماشای نقاشی منریستی و نقاشی قرن نوزدهم فرانسه و نقاشی هلند شدم. ...