1

هنر مفهومی / لوردانا پارمیسانی / برنا بهمنش

مقاله‌ی «هنر مفهومی» به قلم لوردانا پارمیسانی به چگونگی شکل‌گیری و تکوین هنر مفهومی در دهه 60 میلادی می‌پردازد. مقاله تلاش دارد به این پرسش پاسخ دهد که هنر مفهومی چیست؟ این واژه اشاره به جستجوهایی دارد که هنرمندان آمریکایی و انگلیسی در نیمۀ دوم دهۀ 1960 برای نخستین‌بار آغاز کردند. کانسپچوالیست‌ها براساس مطالعاتشان در خصوص فلسفۀ زبان و ساختارگرایی به منظور خلق اثر هنری‌ای که از طریق زبانی و مفهومی قابل توضیح باشد. به تشریح واقعیت پرداختند. در بیانیۀ هنرمند آمریکایی جوزف کاسوت با عنوان "هنر توضیح هنر است" به استقلال همه‌جانبۀ زبان هنر تأکید شده: "هنر، هنر است و فقط به خودش و زبان خودش ارجاع دارد".

برای دریافت رایگان مقاله روی گزینه‌ی خرید در زیر تصویر کلیک کنید. 

برای مطالعه دلایل شکل‌گیری و ویژگی‌های هنر مفهومی در ایران مقاله‌ی «78% بلی» به قلم ایمان افسریان را مطالعه کنید.

بخشی از مقاله:

کانسپچوالیسم(هنر مفهومی)واژه‌ای که نخستین بار در سال 1967 طرح شد. این واژه در مقاله‌ای با عنوان "پاراگراف‌ها و هنر کانسپچوال(هنر مفهومی)" توسط سول لویت استفاده شد. در توضیح جریان مشخصی بود که از نیمه‌های دهه‌ی 1960 در میان هنرمندانی چون جوزف کاسوت، ویکتور برگن- برناردنت، یان برن-مل رامسون- و گروه انگلیسی "هنر و زبان" (که در سال 1968 به راه افتاده بود). این جریان با حمایت منتقد فرانسوی کاترین میله، شکل گرفت. آنها با استفاده از مواد و مصالح برگرفته شده از فلسفه‌ی زبان و ساختارگرایی و به نیت یافتن ریشه‌های عملکرد هنری و واقعیت تجربی، توصیفی واقعی از آن را کشف و ارائه کردند. واژه‌ی "کانسپچوال" می‌تواند به موقعیت‌های گوناگونی در هنر مدرن نسبت داده شود.(برای توضیح آثار گوناگون).

از نظریه‌ی "نقاش-فیلسوف"ی که توسط آنتون رافائل منگز نئوکلاسیک ارائه شد تا "حاضر اماده‌ها"ی مارسل دوشان). ولی هنر مفهومی در نسل جدید هنرمندان به توضیحات دیگری اشاره می‌کند. مثلاً نظریات هنرمندی به نام آد راینهارت که در سال 1961 با اتکا به هنر نقاشی چنین گفت: "چیزی که راجع‌به هنر گفته می‌شود. خودش هنر است. هنر، هنر است و دیگر هیچ." ...