>> شماره 6

نگاهی به چند فیلم کائوریسماکی / ترجمه: لیلا هدایت‌پور

فیلم هملت وارد کار تجارت می‌شود (1987)

در محیط به شدت رقابتی دانمارک مدرن امروزی، «هملت» (پیرکا – پکا پتلیوس) وارث مؤسسۀ بسیار بزرگ تجاری خانوادگی پدرش (پنتی آئر) است. شریک تجاری پدرش و عضو هیأت مدیره «کلاوس» (اسکو سالمینن) در حال مذاکره با کمپانی‌های رقیب برای انحصاری کردن خط تولید یک جنس ارزان قیمت از سوئد است. او پس از کسب مقام مدیریت اجرایی مؤسسه و ازدواج با معشوقه‌اش، مادر «هملت» «گرترود» (الینا سالو) الا با هم‌دستی نایب رییس، «پولونیوس» (اسکو نیکاری) به دنبال راهی است تا «هملت» را از سهم الارثش محروم کند. و به بلندپروازی‌هایش در انحصاری کردن کالای مورد نظر، تحقق بخشد.

پولونیوس از دخترش «اوفلیا» (کاتی اوتینن)، محبوبۀ هملت می‌خواهد تا با اغوای «هملت» سهم او را در اختیار بگیرد. در این بین دوست دوران کودکی هملت، لاری پولونیوس (کاری وانانن)، ناگهان به این دلیل که آن اتاق جدید را که ورودی‌اش دستشویی نیست را در اختیارش نگذاشته‌اند، استعفا می‌دهد و از هملت نیز می‌خواهد دست از تعقیب عاشقانۀ خواهرش بردارد. سپس برای ادامۀ تحصیل راهی سوئد می‌شود. «هملت» که از سوی دوست صمیمی‌اش رها شده و روح بی‌قرار پدرش یک لحظه او را رها نمی‌کند، بالاخره ناکام و مأیوس از پشت کردن‌های همیشگی اوفلیا، در دنیایی از آشفتگی، مالیخولیا، گناه و نومیدی غرق می‌شود.

اقتباسی تمسخرآمیز، گستاخ و معاصر از هملت ویلیام شکسپیر. هملت وارد کار تجارت می‌شود. یک بوالهوسی شخصی است. هجوی بی‌پرده از حرص، ماتریالیسم، فساد مالی و انتقام، فیلم‌‌برداری سیاه و سفید و نورپردازی پرکنتراست فضایی نوآرگونه آفریده. که به خوبی نشان‌دهندۀ شوخ طبعی بسیار مضحک و طنز سرد و یخ آکی کائوریسماکی است. او با تمهیداتی عوام‌فریبانه، موسیقی فولکلور را با پاپ درهم می‌آمیزد. با دقت زیاد، نور صحنه، حرکات بیانگر (اکسپرسیونیستی)، زوایای نامتعارف ...

برای دریافت مقاله روی گزینه‌ی خرید کلیک کنید. 

برای مطالعه‌‌ی بیشتر پیرامون آکی کائوریسماکی اینجا کلیلک کنید.