51

نوشتن درباره‌ی هنرهای بصری(1) / دیوید کریِر / نغمه یزدان‌پناه

نوشتن درباره‌ی هنرهای بصری: روایت‌های گالری هنری (1) / دیوید کریِر / نغمه یزدان‌پناه

مقاله «نوشتن درباره هنرهای بصری: روایت­های گالری هنری (1)» به قلم دیوید کریر (David Carrier) و ترجمه نغمه یزدان­‌پناه منتشر شده است. این مقاله کوشش دارد تا به زبانی، تفاوت میان گالری و موزه را بیان نماید. به­‌طور قطع خواندن این سلسله مقالات (شماره­های بعدی همین عنوان) دانشجویان، گالری­گردان و موزه­‌گردان تازه­کار را ترغیب می­کند. تا با خوانشی آکادمیک مسیر را طی کنند. اولین مکانی که اثری در آن به نمایش در می­آید، گالری است. اما تنها زمانی­که به­‌صورت قابل توجهی مورد پسند قرار بگیرند، به موزه­‌های هنری فروخته می­‌شوند. این مقاله در ادامه، به تعریف و کارکرد هر دو نهاد هنری می­پردازد. هم­زمان به مخاطبین و بازدیدکنندگان خاص و عام آن­ها اشاره می­نماید.

خواننده را با واژگانی چون دلالان هنری آشنا می‌­سازد. این طیف، نقش پررنگی در فروش آثار و گرداندن چرخ اقتصادی هنرهای تجسمی دارند. در طول تاریخ، تلاش بسیاری از هنرمندان رادیکال برای کنار گذاشتن سیستم گالری بی­نتیجه ماند. چرا که اساس این نهاد فروش آثار هنری است و بدون این امر، حیاتش امکان­پذیر نخواهد بود. اما چه آثاری شرایطی دارند تا در این چرخه قرار گیرند؟ آیا ارزش زیبایی­شناسانه با ارزش اقتصادی هم­سنگ است؟

پاسخ این سوالات و فراتر از آن را در این مقاله می­آموزیم. موزه­ها و گالری­ها در نهایت مکمل هم هستند. اما زمانی­که اثری وارد موزه می­شود از محدوده مبادله خارج می­گردد. ارزش و جایگاهی خاص در تاریخ و دید همگان می­‌یابد. اما آیا هر اثری می­تواند به راحتی وارد موزه ­شود؟ جواب مشخص است. در این چرخه عواملی چند در کنار هم قرار می­گیرند. همچون گالری، هنرمند، گالری­دار، دلال هنری، منتقد، مخاطب، مورخ و... تا ارزشی به اثر داده شود. انتخاب آثار برای موزه‌­ها، دشوار است. منتقدین در این راه، توجه ما را به ارتباط میان هنر بدیع و معاصر گالری­ها جلب می­کنند. مورخین گذشته را برای ما بازسازی می­نمایند. اما آثار هنری ما را در ارتباط مستقیم با زمان خلق خود قرار می­‌دهند. برای روشن شدن بیشتر این اطلاعات، مقاله اشاره شده، راهنمای خوبی است.

برای دریافت مقاله روی گزینه‌ی خرید کلیک کنید. 

برای مطالعه مقاله «نقد هنری تا چه اندازه یکدست است؟» به قلم جیمز الکینز اینجا را کلیک کنید.

بخشی از متن:

امروزه اکثر آثار هنر معاصر، اول در گالری‌ها‌ به نمایش گذاشته می‌شوند و تنها زمانی که به صورت قابل‌توجهی مورد پسند قرار گرفتند به موزه‌ها‌ی هنری فروخته می‌شوند. به این صورت اثر هنری از طریق نمایش موقت خصوصی راهش را به مجموعه‌ها‌ی عمومی دائمی باز می‌کند. با وجود این، اگرچه موزه و گالری پیوند نزدیکی با یکدیگر دارند، هر یک عملکرد و ساختار متفاوتی دارند و با شیوه‌ها‌ی نوشتارهای هنری متفاوتی در پيوندند. ...