75

نقش عنوان در عکاسی هنری/ حمید سوِری

مقاله «نقش عنوان در عکاسی هنری» به قلم حمید سوری درباره‌ی رابطه‌ی درهم‌تنیده‌ی متن و تصویر با نگاهی به روند تاریخی آن است. مقاله نحوه‌ی شکل‌گیری «عنوان» در آثار هنری و سپس بی‌نیازی آن‌ها در دوره‌ی معاصر را شرح می‌دهد. سیر نگاه تاریخی این مقاله از هزاره‌ی چهار میلادی، دوره‌ی شکل‌گیری خط، متن و نقاشی آغاز می‌شود. سپس تا قرن ۱۸ و بعد از آن ادامه خواهد یافت. گامبریج معتقد بود که عنوان‌گذاری، محصول جابه‌جایی تصاویر است. در این مقاله خواهیم خواند که در اثر چه تغییراتی در قرن ۱۸ داشته است. سپس با رشد عکاسی و صنعت چاپ و مهم‌تر از همه ظهور مدرنیسم در قرن ۱۹ از عناوینی که گاه می‌توانستند خلاقه، استعاری، متناقض‌نما و... باشند به عناوین با نام UNTITLED (بدون عنوان) می‌رسیم.

همین‌طور خواهیم دید که در هر دوره هنرمندان چگونه به عنوان‌ در عکاسی واکنش نشان داده‌اند. برای مثال جان بالدساری عکاس اعتقاد داشت عنوان نگذاشتن از زیر کار در رفتن و بی‌مسئولیتی است. کوشش این مقاله بر این است تا با بررسی آثار هنرمندانی چون کابورن، ویلیام آناستازی، جان هیلیارد، بخرها، استیگلیتس. عنوان را از جنبه‌های گوناگون مورد مطالعه قرار دهد. جنبه‌هایی چون رویکرد هنرمندان به عنوان در عکاسی هنری، بررسی کارکردهای آن در آثار هنری و تا مهم‌ترین بخش یعنی تقسیم‌بندی عناوین.

برای مطالعه پیرامون عکاسی هنری در ایران مقاله «عکاسی هنری ایران و پدیده‌ی شهرنشینی» را از اینجا مطالعه کنید.

برای دریافت مقاله روی گزینه‌ی خرید کلیک کنید. 

بخشی از مقاله:

در اين گفتار تلاش می‌کنم اشاره‌اي به رابطه‌ی درهم‌تنيده‌ی متن و تصوير داشته باشم و با اشاراتی تاريخی، ضرورت يا بی‌نيازی عنوان را يادآوری کنم. در ادامه، همراه با تنوع رويکردها در عنوان‌گذاری و گسترده‌تر کردن دلالت‌های عکس نشان می‌دهم چگونه در مواردی که بيان موضوعی کلی و يا انتزاعی، با وجه ديداری صرف ممکن نيست عنوان به کمک انتقال و دريافت تصوير می‌آيد...