30

میراث تصویری جولیان آلن / استیون هلر / غزل ثمین

«میراث هنرمند تصویرساز را می‌توان با تعداد تصاوی آشنای ذهنی عجین شده با آثارش سنجید. جهان تصویرسازی چنان از تصاویر همراه با متون بی اهمیت اشباع است که خلق حتی تعداد انگشت شماری تصویر متمایز از توده تصاویر در طول فعالیت‌های هنری کار بسیار برجسته‌ای است.» این جستار کوتاه درباره‌ی آثار تصویرسازی جولیان آلن (1942-1998)، تصویرساز مطبوعات، خبرنگار بصری و هنرمند رئالیست امریکایی-انگلیسی است. به گمان هلر او استعداد شگرفی در خلق آثار روایی بصری جذاب و مرموز در محدوده‌ی یک تصویر داشت و صاحب سبکی منحصر به فرد و خلاف مد روز بود. آلن متوجه شده بود که دوربین عکاسی لزوم شباهت عینی تصویرسازی به واقعیت را بی اثر کرده است بنابراین تلاش می‌کرد در آثارش جهان را از نو خلق کند و تفسیر شخصی خویش را در آن‌ها بگنجاند. آلن رئالیسم را نه تنها کسل‌کننده و منسوخ نمی‌دانست، بلکه آن را ابزاری غیر عینی و شیوه‌ای برای اظهار نظرهای شخصی به زبانی جهانی می‌دانست. نگارنده در این جستار هفت نمونه از آثار آلن که نشان دهنده‌ی سبک شخصی او هستند را معرفی و تحلیل می‌کند.