شماره 38

معانی نشانه‌ها در آثار گونتر رمبو / مایکل ون دِ سند / شعله محلوجی

گونتر رمبو، طراح گرافیک آلمانی، در منتهی‌الیه غربی فرانکفورت زندگی می‌کند. درست در مرکز منطقه‌ی بانکداری شهر، جایی که ساختمان‌ها با نماهای صیقلی و بی نقص‌شان سربه آسمان کشیده‌اند. محل اقامت او ساختمان سه طبقه‌ای است که در سال 1864 به منظور استفاده برای کارگاه‌ها و دفاتر یک شرکت تولید نیروی بخار و روشنایی گاز در میان محوطه‌ی باز بنا شده است. او استودیو و آپارتمانش را بر اساس سلیقه‌ی شخصی خودش برپا کرده و در طول بیست سال گذشته، سراسر خانه از هویت شخصی او آکنده شده است.

امروز این ساختمان محصور در میان خانه‌های آپارتمانی با آن پنجره‌های بزرگ کرکره‌ای و باغچه‌ی پوشیده ازگیاهش، حال و هوایی از سبک مدیترانه‌ای در خود دارد و همچون جزیره‌ای طلسم شده به نظر می‌رسد.اما این توهّم بلافاصله با ورود به استودیوی وسیع طبقه‌ی اول ناپدید می‌شود.وسعت فضا وچیدمان عاری از انباشتگی فضاهای کار همراه با نظم خشک و غیر تجملی ویژه‌اش، فضایی را به‌وجود آورده که هیچ نشانی از آرامش در خود ندارد. در این جا فانتزی پوسترهای متعددی که شما را مثل آهن‌ربا به خود جلب می‌کند در تقابل با دقت و تمرکز شدید کار در فرایند تولید خلاق قرار دارد.

در کنار دیگر وسایل استودیو، کتاب‌ها و تجهیزات عکاسی قرار دارند.عناصری که سهم بزرگی در روند خلق هنرمند ایفا می‌کنند.گونتر رمبو اغلب اوقات همکارانش را با دانش وسیعی که در حوزه‌های گوناگون هنر ، فرهنگ ، تاریخ و سیاست دارد، شگفت زده می کند.وقتی حجم زیاد پوسترهایی که او طراحی می‌کند و سابقه‌ی طولانی‌اش در تدریس رشته‌ی ارتباط تصویری دانشگاه کسل را مد نظر قرار دهیم، تعجب می‌کنیم که چطور او فرصت مطالعه این کتاب‌ها را پیدا می‌کند. گوناگونی حوزه‌های فکری، به او کمک می‌کند تا بتواند به سرعت انبوهی از اطلاعات  و برداشت‌ها‌ی شخصی را پردازش کند ودر نهایت به گوهر و ذات هرچیز دست پیدا کند.

قرار نیست پیام قاطع پوسترهای او حرف آخر را بزنند، بلکه بیشتر قصد آشفته کردن ذهن مخاطب را دارند.جواب حاضر و آماده‌ای وجود ندارد،این آثار شما را برمی‌انگیزند تا در اندیشه‌ی پنهان شده در پشت آنها سهیم شوید. پوسترهای رمبو به دلیل حضور در تبلیغات عمومی مرکز شهر ، نمایشگاه های بین المللی پوستر ، صفحات داخلی کتاب‌ها و مجلات، مخاطبان وسیعی پیدا کرده‌اند. همچنین آثار او در میان مجموعه‌های متعدد موزه‌هایی چون موزه هنر مدرن نیویورک و موزه پوستر ورشو به عنوان شاهکار‌های هنر پوستر جای گرفته‌اند.جک لانگ؛ وزیر فرهنگ فرانسه؛ در مراسم افتتاحیه نمایشگاه پوستر‌های رمبو در کتابخانه ملی پاریس، به سهم ویژه‌ی او در میراث غنی فرهنگ اروپایی تأکید کرد.

حمایت مالی پوستر‌های هنری رمبو از طریق کارهای او در زمینه‌ی تبلیغات صنعتی و فرهنگی تأمین می شود اما برای تمامی آثار تولید شده‌ی او الگوهای بنیادی ثابتی وجود دارد: حرفه‌ای بودن ، استفاده‌ی بهینه از زمان ، ابزار و تلاش هدفمند. او در چهارچوب این اصول اعتقادی، هیچ محدودیتی برای زیبایی‌شناسی هنری قایل نیست. در مورد سفارشاتی که با بودجه‌ی کم انجام می‌شوند نیز با همان رویکرد برخورد می‌کند: ترکیبی از انضباط شخصی و راحتی. حتی موقعیتی پر تنش می‌تواند الهام بخش طرحی بازیگوشانه باشد. به این ترتیب او در عین صرفه جویی در وقت، مهارتی درخشان را وقف کار می‌کند.

برای دریافت مقاله روی گزینه‌ی خرید کلیک کنید.