61

مذاکره‌ی مستقیم / گفت‌وگوی ایمان افسریان، غزاله هدایت و مجید اخگر با شهاب فتوحی

گفت‌وگوی ایمان افسریان، غزاله هدایت و مجید اخگر با شهاب فتوحی.

«مذاکره مستقیم» عنوان گفتگوی ایمان افسریان، غزاله علیزاده و و مجید اخگر با شهاب فتوحی است. این گفتگو با معرفی فتوحی و چگونگی حضور او در عالم هنر آغاز می­شود. فتوحی از چگونگی ارتباطش با هنر از دریچه ریاضیات سخن می‌گوید. او اعتقاد دارد که درک ریاضی­وارش کمک بسیاری به فهمِ خلاقیت‌های هنر معاصر کرده­است. گفتگو با شرحی پیرامون نمایشگاه «طبیعت بیجان» از نخستین دوره کاری هنرمند ادامه می‌­یابد. به نظر غزاله علیزاده، فتوحی همواره در آثارش چیزهایی را از مخاطب پنهان می‌کند و این را به فریفتن تعبیر می­کند.

شهاب فتوحی پیرامون دو اثر « قسم به اسب‌هایی که نفس‌هایشان به شماره افتاده» و «استخدام» (اثری که فتوحی به صورت مشترک با محمود بخشی در گالری طراحان آزاد اجرا کرده­اند) به چالش کشیده می­شود و توضیحات او، شرایط خلق آن آثار را به طور دقیقی شرح می­‌دهد. هنرِ فتوحی در سال­های ساخت این آثار تحت تاثیر شرایط سیاسی و اجتماعی روزِ ایران است. ایمان افسریان در جایی از او می­‌پرسد که چنین آثاری احساس مسئولیت نسبت به جامعه و سیاست­ روز است و یا دنیای هنر؟ فتوحی نافی وابستگی صرف به شرایط سیاسی زمان است. اثر دیگری که در این گفتگو بدان پرداخته می‌­شود «نمای معرف» است که در آن نیز ارجاعات سیاسی به وقایع سال 88 وجود دارد. اگر به دنبال مطلب دیگری پیرامون آثار شهاب فتوحی هستید، یادداشت « در ستایش عنوان» در شماره 61 را مطالعه کنید.

برای دریافت مقاله روی گزینه‌ی خرید کلیک کنید. 

برای دیدن تمام گفتگوهای ایمان افسریان با هنرمندان و اهالی هنر اینجا را کلیک کنید.