61

بکتاش سارنگ جوانبخت؛ محدودیت مقدس / بهزاد نژادقنبر

محدودیت مقدس عنوان یادداشتی است که بهزاد نژادقنبر به بررسی دو اثر از بکتاش سارنگ جوانبخت می‌پردازد. سارنگ جوانبخت در آثار خود از دو بعد سیاست و عرفان بهره می‌گیرد. دو وجهی که به ظاهر از یکدیگر دور هستند. اما شاکله‌ی ذهنی هنرمند، هم‌نشینی این دو عنصر را فراهم می‌کند. دو اثری که از سارنگ جوانبخت انتخاب شده‌است. «محدودیت مقدس» و «جعبه شیمیایی» است که در هردو یک جعبه در آنها نمایش داده می‌شود. نویسنده به اوصاف این جعبه‌ها می‌پردازد.

در این آثار نمادها و ارجاعاتی وجود دارد که به مذهب و تاریخ بشریت ارتباط می‌بایند. «محدودیت مقدس» نمایانگر کتاب‌هایی است که هر کدام بیانگری خاص خود را داراست. نویسنده جعبه را با اتاق روشن (کمرا آبسکیورا) قیاس می‌کند. جهان هر کس با رمزها و نمادهایی معنا پیدا می‌کند که شاید مثل جعبه‌های بکتاش سارنگ جوانبخت می‌پردازد. به سادگی برای دیگری یا حتی خود فرد قابل ترجمه نباشند، اما ورای این نمادها و رمزها، حسی وجود دارد که قوی‌تر عمل می‌کند و شاید بتواند روزی این آلام را به زبانی مشترک ترجمه کند. بکتاش سارنگ جوانبخت متولد ۱۳۶۰ است. دیپلم گرافیک از ھنرستان صداوسیمای تھران، لیسانس نقاشی از دانشگاه آزاد اسلامی تھران و DNAP در رشته مجسمه سازی فلزی از دانشگاه استراسبورگ (فرانسه) دارد.

برای دریافت مقاله روی گزینه‌ی خرید کلیک کنید. 

برای دیدن تمام مقالات بهزاد نژادقنبر اینجا را کلیک کنید.