>> شماره 4

عکس‌های یافته‌شده؛ تولد یک عکس/ ماینور وایت / علی عامری

در متن "عکس‌های یافته شده" ماینور وایت از چگونگی روند شکل‌گیری یک عکس می‌گوید. از ذهنیتش و عوامل تأثیرگذار بر این ذهنیت به تفصیل سخن می‌گوید.

برای دریافت مقاله روی گزینه‌ی خرید کلیک کنید.

برای دیدن مقالات ماینور وایت اینجا کلیک کنید.

بخشی از مقاله:

فقط صدای خفیف شکستن چیزی را در آشپزخانه شنیدم ولی صدا آن قدر قدرت داشت که آرامش من و یک کاسه چینی را برهم بزند. نگاه سرسری من به تکه‌های چینی افتاد که همچنان تکان می‌خوردند، تکه‌هایی که قوس زیبایی داشتند. ظرف ظریف و متناسبی که در ژاپن ساخته شده بود، دیگر وجود نداشت.

مردی که ظرف از دستش رها شده بود با انگشت شروع به لمس تکه‌های چینی کرد. او خاموش و به گمانم غمگین بود. دوباره در افکار قبلی‌ام فرو رفتم. سپس دیدم که مرد خوشحال شد. او گفت «شکل دارد!» او به تکه‌ای اشاره می‌کرد که واقعاً دیدنی بود. افتادن چینی باعث شد تا نیروهایی وارد عمل شوند: پیش از همه، نیروی جاذبه دست به کار شد و به این ماده شکل جدیدی داد، دست مهربانی که چینی را ساخته بود، ناخودآگاه شکلی پیش‌بینی نشده به آن بخشید. هنگام حادثه، نیروی تبدیل به کار افتاد، دگردیسی دم عمیقی برآورد و شیء به وجود آمد. مرگ کاسه‌ی چینی‌ مقارن با تولد شیء بود.

باید آرزو کنیم که تولد و مرگ همواره به یکدیگر نزدیک باشند. در واقع همین‌طور هم هست. تولد همیشه از مرگ به وجود می‌آید، به همان سرعتی که ظرف چینی تکه تکه می‌شود. تنها عده‌ای از ما که نیاز به خواب احساس می‌کنند، چشمانشان را برای مدتی طولانی می‌بندند.

آن تکه چینی که به وجود آمده بود، بسیار زیباتر از خود کاسه‌ می‌نمود. گویی تمام عشق به مهارت چینی‌سازی در این شکل متبلور شده بود. از سوی دیگر وقتی یک شیء خود را به وجود می‌آورد، روند دگردیسی متوقف نمی‌شود.