47

عکاسی و سینما / دیوید کمپنی / محسن بایرام‌نژاد

عکاسی و سینما به قلم دیوید کمپنی ترجمه‌ی محسن بایرام‌نژاد.

مقاله «عکاسی و سینما» خلاصه­ ای از کتابی است با همین عنوان به قلم دیوید کمپنی (David Campany). رابطة میان عکاسی و سینما یکی از نقطه­ پیوندهای عمیق میان انواع هنرها است. این که سینما به نوعی زادة عکاسی است موجب شده است تا بسیاری از سینماگران به نقش عکاسی در آثارشان به طور مستقیم اشاره کنند. در واقع عکاسی همچون خاستگاهی برای هنر آن­هاست. برخی از طرفداران عکاسی، سینما را به مجموعه عکس ­هایی که حرکت به آنها اضافه شده تقلیل می­ دهند. اما با ورود صدا به سینما این فاصله میان عکاسی و سینما بیشتر شده است. در مقایسه میان عکاسی و سینما بهتر است بدانیم کدام سینما مد نظر ما است: سینمای عامه­ پسند یا سینمای آوانگارد؟

هر ژانری در سینما مشخصه­ های خاص خود را دارد و از راهی متفاوت با عکاسی ارتباط می ­یابد. آنچه عکسِ فیلم نامیده می ­شود نمونة بارز این تعامل است که نشان می­دهد چگونه مرزهای عکاسی و سینما در هم تلفیق می ­شوند. جایی که عکاسی به عنوان ثبت­ کننده صحنه­ هایی از فیلم به کار می­رود. این کاربرد چه رابطه ای با سینما پیدا می­کند؟ هنگامی­که مجموعه ­عکس ­هایی با تکیه بر روایت­گری سینمایی خلق می­ شوند و یا زمانی که فیلم­سازان تصمیم می­ گیرند به­ جای مجموعه پلان­ها از مجموعه عکس ­ها برای خلق اثر خود استفاده کنند. عکاسی و سینما چه نقشی در قبال یکدیگر ایفا می ­کنند؟ دیوید کمپنی در این مقاله تلاش می­کند داد و ستد قدیمی و ادامه ­دار میان سینما و عکاسی را با ذکر نمونه­هایی دقیق و قابل توجه در تاریخ سینما بررسی کند.

برای دریافت مقاله روی گزینه‌ی خرید کلیک کنید. 

برای دیدن تمام مقالات دیوید کمپنی (David Campany) اینجا را کلیک کنید.

بخشی از مقاله دیوید کمپنی:

در یازدهم ژوئن 1895، انجمن‌های عکاسی فرانسه در شهر لیون گرد هم آمدند. عکاسی در آن دوران شصت سالی بود که موجودیت داشت، اما سینما اختراع جدیدی بود. لوئی و اوگوست لومیر دستگاه سینماتوگراف را به نام خود ثبت کرده بودند. برادران لومیر یک سفر با کشتی به منطقه نوویل سورشن برای عکاسان ترتیب داده بودند و لوئی دوربین خود را برای فیلمبرداری از آنها آماده کرده بود و هنگامی که از روی پل کشتی پایین می‌آمدند از آنها فیلم فیلمبرداری کرد. ...