عکسی از مهرانه آتشی
50,000 ریال – خرید

40

عکاسی هنری در ایرانِ پس از ۷۶ / مهران مهاجر

در این مقاله مهران مهاجر، عکاسی هنری ایرانِ پس از سال‌های 76 را به‌طور مفصل از منظر اجتماعی، سیاسی، خصوصیات درون‌مایه‌ای و صوری بررسی کرده و در آخر پیامدها و نتایج آن را شرح داده است. او بحث خود را از تحولات سیاسی دوم خرداد آغاز می‌کند، تحولاتی که تغییرات زیادی را در کشور رقم زد و برای مثال در پی آن رشد تیراژ روزنامه و نشریات، به وجود آمدن نهادهای خصوصی و بازاندیشی را به همراه داشت. همه‌ی این عوامل باعث شد مسیر عکاسی نیز راه جدیدی را برای خود متصور شود. مهاجر تلاش کرده عکاسی ایران را در این پس‌زمینه‌ی تازه تغییرکرده بنگرد و نشان‌ دهد که چگونه این تغییرات اجتماعی و سیاسی و موضوعاتی همچون مدرنیته، روزمره‌گی، شهر در مجموعه‌ آثار هنرمندان زیادی همچون: غزاله هدایت، شادی قدیریان، عباس کوثری، گوهر دشتی، آرش فائض و بسیاری دیگر بروز پیدا کرده و در توضیح این روند، آن‌ها را نیز تحلیل کند. در انتها او تلاش می‌کند وضع کنونی عکاسی ایران را، که می‌توان به سه نسلِ عکاسان پیش از انقلاب، نسل برآمده از انقلاب و نسل دوم خرداد تقسیم کرد در مراوداتش با بازار جهانی بررسی کند.