38

طراح به مثابه‌ی مؤلف / مایکل راک / مرجان زاهدی

مایكل راك دو حوزه‌ را هدف قرار داد: یكی حوزه آكادمیك و دیگری حوزه عملی. راك در دهه 1980 و اوایل دهه 1990، نخست در مدرسه طراحی رود ایلند و سپس در دانشگاه ییل، حرفه طراحی را برای رویارویی با نقد سروسامان داد و با نوشته‌هایش آن را پیش بُرد. متن دوران‌سازش، «طراح به مثابه مؤلف»، در سال 1996 بحثی درباره تألیفِ محتوای طراحی به راه انداخت كه تا امروز هم بازار داغی دارد. راك در مقاله‌اش این پرسش را مطرح می‌كند: «معنای واقعی این‌‌كه از یك طراح گرافیك بخواهیم یك مؤلف باشد، چیست؟» او در اوج موفقیت‌های آكادمیك‌اش از برج عاج پایین‌آمد و به درون دنیای تجارت پرید و گروهی از همكاران را با خود همراه كرد تا، به گفته خودش، «به جای منتقد، سازنده» شوند.