>> شماره 68

طراحی تایپ تنها به طراحی حروف مربوط نیست / گفت‌وگو با خاجاگ اَپِلیان

طراحی تایپ تنها به طراحی حروف مربوط نیست: گفت‌وگوی سایت Smashing Magazine با خاجاگ اَپِلیان

خاجاگ اپليان يک طراح تايپ و طراح گرافيک با استعداد است. او حرفه‌اش را با مطالعه زيرنظر بعضی از بهترين اذهان تايپوگرافی جهان آغاز کرده است. خاجاگ، يک تايپ‌فيس دوگانه‌ی لاتين‌ ــ ‌ارمنی، به‌نام «Arek»، در چهار وزن طراحی کرده است که از معروف‌ترین تایپ‌فیس‌های امروزی است. ديزنی را به‌عنوان يکی از مشتريان، در شمار تعدادی از مؤسسات بومی و غيرسودآور در سراسر خاورميانه به ‌حساب می‌آورد. و با توجه به تجربياتش در کار بين‌زبانی، منطقی است که ديزنیِ معروف و دوست‌داشتنی، استوديوی خاجاگ، يعنی «ماژون»، را انتخاب کرده که لوگوهايش را برای فيلم‌هايی مانند هواپيماها و علاءالدين با تايپ عربی منطبق کند. او در این گفت‌و‌گو به چگونگی علاقه‌اش به این مقوله، تجربیات طراحی فونت‌هایش‌ و کار کردن با شرکت‌های گوناگون پرداخته است.

برای دریافت مقاله روی گزینه‌ی خرید کلیک کنید.

برای مطالعه مقالات دیگری پیرامون طراحی تایپ اینجا را کلیک کنید.

بخشی از مقاله:

در طول نيمسال اول با فعاليت و تمرين اصول حروف لاتين با اساس طراحی تايپ در کلاس‌های خوشنويسی درگير بوديم. بيشتر از همه در مورد پايه‌های کنتراست و ساختار حروف و فاصله‌گذاری ياد گرفتيم. اين آموزش به‌واسطه‌ی تمرينات طراحی و طراحی حروف برای رسانه‌های مختلف و صفحات نمايش و بازخوانی‌های تاريخی ادامه پيدا کرد. تطبيق اين اصول با خصوصيات دستخط‌های ديگر، مانند عربی و ارمنی، بايست از تلاش يادگيری بسيار شخصی‌تری حاصل می‌شد. اما با وجود دانش ساده‌ی مربيان از اين خطوط، آنان در هدايت افراد تا پروژه‌ی نهايی توانمند بودند.

من طراحی ارمنی را بدون فکر در مورد طراحی يک جفت لاتين برای «Arek» آغاز کردم. پس تمرکزم کاملاً روی يک دستخط بود. اين پروسه دربرگيرنده‌ی تحقيقات بسيار روی متون قديمی ارمنی بود که مشاهدات و يافته‌هايم براساس آن‌ها در تايپ‌فيس ترجمه می‌شد. تناسبات و ساختار حروف ارمنی و لاتين مشابهات مسلمی دارند که در طراحی ابتدايی حروف لاتين ياری‌رسان بودند. بعداً مجبور شدم در مورد برخی جزئيات تجديدنظر کنم. مانند ارتفاع x و حروف سريف و ترمينال‌ها تا به هارمونی بصری ايدئالی برسم.