>> شماره 29

درباره‌ی پل گراهام؛ سوسویی از امکان / ترجمه و تألیف: سارا زندوکیلی

درباره‌ی پل گراهام

مقاله « سوسویی از امکان » ترجمه و تألیف سارا زندوکیلی منتشر شده است. این مقاله به بررسی عکاسی مستند با نگاه به مجموعه‌های پل گراهام (Paul Graham) می‌پردازد. ویژگی آثار این عکاس، بسط زبان بصری این عرصه از عکاسی بیان می‌گردد. او عکاسی رنگی را برای کار خود برگزیده است. انتخاب این ژانر برای او، پس از دیدن نمایشگاه آثار عکاسی رنگی ویلیام اگلستون William Eggleston بود که در موزه هنرهای مدرن نیویورک برگزار شد. پس از این عکاسی رنگی دیگر یک کار کم‌مایه، عوامانه و مبتنذل به حساب نمی‌آمد.

در این مقاله با معرفی چند مجموعه عکس از آثار پل گراهام آشنا می‌شویم. مثل، مجموعه «پرتره خانه‌ها» که ماهیت و ارائه منحصر به فردی دارد. یا «شاهراه شمالی A1» که ساختار سخت و خشک، مجموعه قبلی را ندارد. مجموعه « آن سوی شفقت» این مجموعه آینه تمام نمایی است. از دامی که جامعه، افراد بیکار را در آن انداخته و آن‌ها را با سردرگم کردشنان در دفترهای خدمات بیکاری، پنهان از نظرها نگه داشته است.

مجموعه‌های دیگری چون «در سایه آن» و «اروپای جدید»، که این مجموعه حاصل پنج سال عکاسی در 9 کشور اروپای غربی است. در این مجموعه با نگاه متفاوت پل گراهام و شیوه بیانش آشنا می‌شویم. در مجموعه « پایان یک دوران» 49 عکس رنگی است که جوانان را در کلوب‌های شبانه شهر نشان می‌دهد.  مجموعه دیگر او با عنوان «شب آمریکایی» با الهام از کتاب کوری ژوزه ساراماگو به چگونگی تبدیل از دست دادن بینایی به تسلیم و سر فرود آوردن یک کوری سفید کلید دست‌کاری خلاقانه تصاویر رنگی در این مجموعه است.

«سوسویی از امکان» که آخرین پروژه پل گراهام در سفری به دور آمریکاست. با الهام از داستان‌های کوتاه چخوف خلق شده‌اند. در خصوص این مجموعه، می‌توان این‌طور بیان کرد که یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها در عکاسی معاصر است. حتی شیوه چیدمان عکس‌ها در کتاب.

برای دریافت مقاله روی گزینه‌ی خرید کلیک کنید. 

بخشی از متن:

با آنکه پل گراهام - هنرمند انگلیسی تبار- در حیطه‌ای از عکاسی فعالیت می‌کند که به طور سنتی مستند نگاری خوانده می‌شود، در حقیقت از ژانرهای کلاسیک عکاسی بهره می‌گیرد تا از طریق آمیختن آنها با روش‌ها و دیدگاه‌های بصری جدید در بازنمایی عکاسانه، یک مکان‌نگاری فرهنگی و اجتماعی ارائه دهد. مجموعه آثار او با بسطِ زبان بصریِ این عرصه از عکاسی و به زیر سؤال بردن تعاریف ما از آنچه که این نوع عکاسی باید بگوید و آن‌طور که باید باشد، نقشی محوری در تجدید نیرو و گسترش آن ایفا کرده است...