3

سبکی جدید برای تقدیس تمثیل / مینا پروکتور / علی‌اکبر علیزاد

شیرین نشاط، هنرمند ویدئوآرت، یک ایرانی مهاجر است. او در نیویورک زندگی می‌کند و فقط تا حدی یک آمریکایی محسوب می‌شود. وی از 1979، یعنی سال رخداد انقلاب اسلامی در ایران، در اینجا زندگی می‌کند. به راحتی با ایده‌های بزرگ و زبان نماد کنار آمده است. دید خیره کننده و پرکشش او که با صراحت و صداقت همراه شده است، همین راحتی را هم باید به ما منتقل کند. نمایش‌های ویدئویی تمثیلی و جسورانۀ شیرین نشاط، اطمینان خاطر جدیدی را برای موقعیت محکم ویدئو در هنر جهان به ارمغان آورده است. فیلم‌های ویدیویی و کوتاه شیرین نشاط (پنج تا ده دقیقه) معمولاً به صورت فیلم و ویدیو فیلم‌برداری می‌شوند. این فیلم‌ها در قطع سینمایی بر روی دیوارهای (گاهی اوقات چند دیوار) کوچک، و اتاق‌های پرده‌دار مجهز به تجهیزات الکترونیکی به نمایش درمی‌آیند. ساوند تراک‌های وسوسه‌انگیز آنها را همراهی می‌کند. در مورد زندگی، شور و احساس در جهان متمدن است.

در نظر شیرین نشاط، شور و احساس، فقط به احساس رمانتیک محدود نمی‌شود (چیزی که در فیلم اشتیاق شاهدش هستیم). بلکه احساس ماتم (عبور)، تأثر و تمرد (ضربان و پریشان)، جنون (جن‌زده)، رهایی (شور و شعف)، و جابجایی (تک‌گویی) را شامل می‌شود. تمدن، بدلیل آنکه در تضاد با احساس نخستین قرار می‌گیرد، در اینجا در یکی از افراطی‌ترین اشکال خود، یعنی سنت اسلامی، به نمایش درمی‌آید. اسلام پذیرای آیین، نماد، سیستم‌های منظم، و پرسش‌های بی‌پاسخ است. این امر برای شیرین نشاط چیزی بیش از صرف کنجکاوی است. یعنی کسی که هرگز در ایران تحت نظام مذهبی زندگی نکرد و اولین سفرش به وطن در سال 1990، او را از خواب زمستانی خلاقانه و ده ساله‌اش بیرون آورد. الهامبخش این مجموعه آثار قابل توجه نیز بود. این مجموعه «زنان الله» نام داشت. ...

برای دریافت مقاله روی گزینه‌ی خرید کلیک کنید.

برای خواندن مقالات بیشتر پیرامون شیرین نشاط اینجا را کلیک کنید.