>> شماره 47

زمینه‌های تاریخی و مفهومیِ ژانر طبیعت‌ بیجان / نوربرت اشنایدر / سیدمحمد آوینی

«در قرن هفدهم طبیعت بیجان در رتبه­ بندی ژانرهای نقاشی پایین­ترین رتبه را داشت». شنیدن این جمله در عصر فعلی اندکی غریب است. چگونه نقاشی ­هایی که همپای سایر ژانرها نمایانگر مهارت نقاش بودند، جایگاه والایی در عالم هنر نداشتند؟ مقالة نوربرت اشنایدر (Norbert Schneider) تاریخ­ نگار آلمانی با عنوان «زمینه­های تاریخی و مفهومی ژانر طبیعت بیجان» به بررسی سیر تطور ژانر طبیعت بیجان در تاریخ نقاشی می ­پردازد. طبیعت بیجان یکی از قدیمی‌ترین ژانرهای نقاشی است که به دلیل توجه به اشیاء بی­روح در دوره­ه‌ای مختلف تاریخ هنر مورد توجه بسیاری قرار نگرفته ­است.

مقاله نشان می­دهد که که چگونه این رتبه ­بندی پایدار نمانده و به تدریج، طبیعت بیجان جایگاه خود را به دست آورد. نکته­ای که همواره دربارة نقاشی طبیعت بیجان مورد تایید بوده­است، اهمیت مهارت و تکنیک نقاش در آن است. نقاشان طبیعت بیجان همچون نقاشان پرتره یا سایر ژانرهای محبوب­تر برای شناخت سوژه­ های خود زمان صرف می­کردند و بازنمایی اشیاء نمایانگر توانایی خاص آنان بود. حکایت «انگورهای زئوکسیس» نمونۀ مشخصی از نمایش مهارت نقاشان طبیعت بیجان در هنر است. نویسنده به بحث ورود سمبولیسم در تاریخ طبیعت بیجان نیز اشاره دارد. نمونه ­های سمبولیک آن را با عناصر مذهبی بررسی می‌­کند. در پایان، مقاله در پی کشفِ رابطه‌­ی عواطف و ایده­های انسانی با این ژانر است.

برای دریافت مقاله روی گزینه‌ی خرید کلیک کنید. 

برای دیدن تمام مقالات سیدمحمد آوینی اینجا را کلیک کنید.

برای مطالعه‌ی مطالب دیگر پیرامون ژانر طبیعت بیجان اینجا را کلیک کنید.

بخشی از مقاله:

نکته‌ای که همواره دربارة ژانر طبیعت بیجان مورد تایید بوده است، اهمیت مهارت و تکنیک نقاش در آن است. نقاشان طبیعت بیجان همچون نقاشان پرتره یا سایر ژانرهای محبوب¬تر برای شناخت سوژه‌های خود زمان صرف می کردند و بازنمایی اشیاء نمایانگر توانایی خاص آنان بود. حکایت «انگورهای زئوکسیس» نمونة مشخصی از نمایش مهارت نقاشان طبیعت بیجان در هنر است. نویسنده به بحث ورود سمبولیسم در تاریخ طبیعت بیجان نیز اشاره دارد و نمونه‌های سمبولیک آن را با عناصر مذهبی بررسی می‌کند. در پایان، مقاله در پی کشفِ رابطه‌ی عواطف و ایده‌های انسانی با این ژانر است.