1

رابرت هاوزر؛ درهای موسولینی / راینهولد میبلیک / زیبا نظری

رابرت هاوزر در سال 1924 در اشتوتگارت به دنیا آمد. او یکی از شخصیت‌های برجسته‌ی عکاسان هنرمند دوره‌ی بعد از جنگ به شمار می‌آمد. و در میان هنرمندان دهه‌ی 60 چهره‌ای شناخته شده بود. او در اولین مراحل دریافت که عکاسی معاصر آلمان در مسیر جداگانه‌ای طی می‌شود، موضوعاتی را که ذهنیت عکاسی را اشغال کرده بود، کنار گذاشت. و آثار متفاوتی را خلق کرد که به لحاظ داشتن دیدگاهی خاص نسبت به واقعیت، برجسته به شمار می‌آیند. "جادوی اجسام" به عنوان محوری ثابت در میان آثار او نمودار است.

رابرت هاوزر از طریق قرار دادن دوربین در یک موقعیت خاص و نورپردازی، موفق شد که اجسام ساده را به روشی نوین ببیند. او در حالی که اجسام را از طریق یک تصویر مجزا می‌نمود، آنها را به عنوان یک عنصر مهم جلوه می‌داد. در ابتدا با آثار او سخن از رئالیسم جادویی به میان آمد. با این حال عده‌ای آثار او را در ادامه عکاسی سمبولیستی که در قرن 19 مرسوم بود، به شمار می‌آوردند. به همین دلیل هم تعلق داشتن به دیدگاه‌های دوره‌ی رمانتیک بدون اینکه یک آلمانی تماس یا دسترسی به آن داشته باشد به سختی قابل تصور است. طرفداری مسلم او از طرز فکری بیمارگونه و حزن‌انگیز، یکی از عناصری است که به شدت در آن اغراق می‌شود. ...

برای دریافت رایگان مقاله روی گزینه‌ی خرید در زیر تصویر کلیک کنید.

برای مطالعه‌ی بیشتر پیرامون رابرت هاوزر اینجا کلیک کنید.