74

درآمدی بر نظریه‌ی تصویر/ ویلیام. جی. تی. میچل/ صالح نجفی

ویلیام، جی. تی. میچل پیش‌گفتار کتاب «نظریه‌ی تصویر» را با بررسی گزارشِ نهاد موقوفه‌ی ملی برای علوم انسانی آمریکا آغاز می‌کند و به بخشی از گزارش که عنوان «واژه‌ و تصویر» را بر خود دارد، می‌پردازد؛ زیرا ارتباط مستقیمی به ایده‌ی اصلی او در این کتاب دارد. در گزارش آمده: «فرهنگ عمومی، از قرار معلوم بیش از پیش محصول چیزهایی است که تماشا می‌کنیم نه مطالبی که می‌خوانیم». او بررسی خواهد کرد که جوامع امروزی چگونه تحت سیطره‌ی تصویرها، بازتولیدها و خیال‌پردازی‌ها قرار گرفته‌اند، و توان زیادی دارند که مخاطب را اسیر خود کنند. او در تحلیل خود نشان می‌دهد که مسائلی چون جنسیت، نژاد و طبقه همگی در عرصه‌ی سؤال‌های مربوط به تصویر و بازنمایی به هم می‌رسند. در واقع سؤال اصلی او این است که تصاویر در وجه انضمامی چیستند و ارتباط‌شان با متن چیست. او در این گفتار سعی دارد با توضیح رابطه‌ی واژه و تصویر به تدوین «نظریه‌ی تصویر» برسد از متن:

در سال 1988، موقوفه‌ی ملی برای علوم انسانی (NEH) (نهادی که در سال 1985 در امریکا تأسیس شد) گزارشی منتشر کرد با عنوان علوم انسانی در امریکا.1 در این گزارش، فصلی با عنوان «پژوهشگر و جامعه» مندرج بود که توجه بسیاری را به خود جلب کرد. در این فصل کسانی که در مقاطع عالی علوم انسانی تحصیل می‌کردند متهم شده بودند که کارشان بیش از حد تخصصی و سیاسی شده است. نویسندگان گزارش معتقد بودند ارزش‌ها و متن‌های اساسی «سنت غرب» در علوم انسانی امریکا یا در بوته‌ی غفلت و نسیان قرار گرفته‌اند یا تا حد سیاهه‌ای از «کابوس‌های سیاسی» تنزل یافته‌اند: نویسندگان گزارش گلایه‌مندند که امروزه در دانشکده‌های علوم انسانی، «حقیقت و زیبایی و فضیلت اموری بی‌ربط تلقی می‌شوند»...