>> شماره 30

تأثیر کامپیوتر و اینترنت بر تصویرگری / بروس واندز / بتی آواکیان

این جستار در پی پاسخ دادن به این پرسش است. به گمان نگارنده رشد پر شتاب و روزآمد شدن رسانه‌ها و نرم‌افزارهای جدید تصویرگری نه تنها از اهمیت این حرفه‌ نمی‌کاهند، بلکه فرصت‌های نوینی را برای تصویرگران ایجاد می‌کنند.

این جستار ابتدا به شرح تاریخچه‌ی مختصری از کاربرد کامپیوتر در تصویرگری می‌پردازد. سپس تحولاتی که در نتیجه‌ی ظهور اینترنت در حرفه‌ی تصویرگری رخ داده است را شرح می‌دهد. نگارنده در ادامه درباره‌ی تأثیری که کامپیوتر در فرایند دیزاین بر ذهنیت و خلاقیت هنرمند تصویرگر برجای می‌گذارد سخن می‌گوید. در نهایت می‌کوشد تا نسبت ظریف و پیچیده میان اصول نظریِ دیزاین و فن‌آوری‌های نوین دیجیتال را تبیین کند. او دو عامل اصلی تعیین کننده در تأثیر فنآوری بر اصول نظری دیزاین را ادراک ذهنی در فرایند دیزاین، و مسائل فرهنگی مرتبط با اینترنت و ارتباطات جهانی و بین فرهنگی می‌داند. به گمان نگارنده برای هنرمند تصویرگر واجب است تا نسبت به آخرین اطلاعات فناوری‌های نوین شناخت داشته باشد.

برای دریافت مقاله روی گزینه‌ی خرید کلیک کنید.

برای دیدن سایر مقالات ویژه‌نامه‌ی تصویرسازی اینجا را کلیک کنید.

بخشی از مقاله:

«کامپیوتر و اینترنت نحوه‌ی ارتباطات و شیوه تولید رسانه‌ها را متحول ساختند. امروزه خلق آثار دیجیتال در کارگاه‌های طراحان گرافیک امری رایج و معمول است. بسیاری از هنرمندان تصویرگر که تاکنون به شیوه‌های سنتی فعالیت می‌کردند اینک با چالش‌های جدیدی روبرو هستند. آیا آن‌ها باید تصمیم بگیرند تا ابزار و ادوات سنتی خود را کنار گذاشته و به شیوه‌های دیجیتال تصویرگری روی آورند؟ یا باید همچنان به ابزارهای سنتی خود وفادار بمانند. -ابزارهایی که زمان زیادی با آنها کار کرده و بوسیله آنها به سبک تصویرگری خاص خود دست یافته بودند.-

خوشبختانه این تصمیمی نیست که نتیجه‌اش انتخاب هیچ یا همه چیز باشد. تعداد زیاد تصویرگران هر دو این مهارت را تؤام کرده‌اند. شیوه‌ اجرای کارشان را بنا بر مقتضیات پروژه خاصی که در دست اجرا دارند، انتخاب می‌کنند.

هنرمندان تصویرگر علاوه بر درگیری با مسائل مربوط به رسانه‌های سنتی چاپ، با مشکل طراحی برای رسانه‌ای که پیوسته در حال تغییر است نیز مواجه هستند. این رسانه‌های جدید از اهمیت حرفه تصویرگری نمی‌کاهد، بلکه فرصت‌های نوینی را برای تصویرگران ایجاد می‌کنند.

تاریخچه مختصری از کاربرد کامپیوتر در تصویرگری

استفاده از کامپیوتر در تصویرگری در اوایل سالهای 1980 و همزمان با پیدایش پایانه‌های کامپیوتری آغاز گردید. هر چند قبل از آن هم هنرمندان بوسیله کامپیوتر به خلق تصویر می‌پرداختند. اما اینها تصاویری ساده و ابتدایی بودند و از امکانات نرم‌افزارها و فن‌آوری‌های موجود آن زمان فراتر نمی‌رفتند.

اولین پایانه‌های کامپیوتری که بوسیله هنرمندان تصویرگر مورد استفاده قرار گرفتند عبارت بودند از Genigrahics - سیستمی برای تولید اسلاید، سیستم Via Video، و سیستم IMAGES در انستیتو تکنولوژی نیویورک. تمامی این کامپیوترها قابلیت آفرینش تصاویر و حروف دیجیتال را دارا بودند. در آن زمان نرم‌افزارهای جدید، به‌ویژه برنامه‌های نقاشی ساخته شدند و سبک تجسمی نوینی در شرف ظهور بود.

اولین تصاویر دیجیتال از رنگ‌های تند و درخشان و اشکال هندسی تشکیل شده بودند. به دلیل رزولوشن پایین تصاویر، لبه‌های شکل‌ها به صورت دندانه‌دندانه ظاهر می‌شدند. با وجود نواقص متعدد این سیستم‌ها، همه آنها راه را برای تصویرگری گشودند و از سرعتی که کامپیوترها در آینده می‌توانستند برای تولید تصویر داشته باشند دورنمایی کلی ارائه کردند.