39

بهشت پاراجانف / گفت‌وگویی درباره‌ی آثار تجسمی پاراجانف

«بهشت پاراجانف» عنوان گفتگویی پیرامون آثار تجسمی سرگئی پاراجانف است. این گفتگو میان روبرت صافاریان، ایمان افسریان، و یک زوج ارمنی آشنا با پاراجانف است. پاراجانف را بیشتر به خاطر آثار سینمایی او می‌شناسیم. زندگی و شخصیت پارجانف سرشار از نشانگانی است که حاکی از روح آزاد و صمیمت درونی این هنرمند است. او در آثار تجسمی خود بازیگوشی‌هایی شبیه به مارسل دوشان دارد. این هنرمند همواره به وقایع جهان هنر نظر دارد. توجه او به شمایل‌ها در آثارش نشانگر توجه به مذهب و احساس نوستالژی است. پاراجانف در سینما و هنرهای تجسمی به نوعی بدویت علاقه‌مند است که ریشه در هنر فولکلور دارد. طرفین این گفتگو در تلاش هستند ارتباط میان آثار تجسمی این هنرمند را با سینمای او دریابند. در عالم سینما، پاراجانف هنرمندی گزیده‌کار است. در اثر سینمایی مشهور او «به رنگ انار» شواهدی از مرام و مسلک این هنرمند و ارتباط او با آثار دیگرش یافته می‌شود. تاثیرگذاری فرهنگ ارامنه بر پاراجانف و تاثیر او بر سایر هنرمندان از دیگر محورهای این گفتگو است. اگر هنر پاراجانف را دنبال می‌کنید، مقاله «پاراجانف و متافیزیک و سکون و حرکت» نوشته محمد رضایی‌راد در شماره 39، تلاشی برای شناخت بیشتر سرگئی پاراجانف در مقام یک هنرمند است.