62

بررسی رسانه: گرافیک متحرک / نیکسا بابیک، جسینکا پیبرنیک، نیکلا مرواک / مهدیه کرد

بررسی رسانه: گرافیک متحرک / نیکسا بابیک، جسینکا پیبرنیک، نیکلا مرواک / مهدیه کرد

اين مقاله به بررسی رابطه‌ی طراحی، تكنولوژی و تعاملات شكل‌دهنده‌ی گرافيك متحرك می‌پردازد و به ارتباط ميان تكنولوژی رسانه، سيستم‌های هوشمند پروسه خلاقه، مخاطب و روند شكل‌گيری محتوا اشاره می‌كند.

گرافيك متحرك يكی از شيوه‌های بيان است كه امروزه توسط بسياری به‌كار گرفته می‌شود و با وجود تمامی مزايا و محدوديت‌هايش در مقايسه با طراحی غیرمتحرک در سال‌های اخير جايگاهی را به‌دست آورده كه نصيب هيچ يك از شيوه‌های بيان و ارتباط نشده است.

اين تغيير در رابطه ميان مصرف‌كننده/مخاطب و توليد‌كننده/طراح ، بی‌شك محصول تغيير بزرگ ديگری است كه همان ساختار فضای ديجيتالی است. مقاله پيش رو با استفاده از شيوه‌های تحليل رسانه‌ای به بررسی جنبه‌های روايی و تكنيكی گرافيك متحرك می پردازد.

برای دریافت مقاله روی گزینه‌ی خرید کلیک کنید. 

بخشی از مقاله:

1ـ مقدمه

پيشرفت تكنولوژي با شتاب روز افزونش موجب تغييراتي در طراحي شده است چرا كه نياز به طراحي گرافيك در تلويزيون، اينترنت، بازي‌هاي ويدئويي، رابط‌هاي وسايل الكترونيكي و پوسترهاي تبليغاتي كه بر روي نمايشگرهاي ارزان قيمت به نمايش در مي‌آيند هر روز بيشتر و بيشتر مي شود.

آنچه در بالا از آن نام برده شده سیر تکامل طراحی غیرمتحرک را درست شبیه به تکامل فیلم پس از اختراع ضبط صوت، تلویزیون پس از اختراع تلویزیون رنگی و اینترنت پس از رشد شگفت‌انگیز کاربران با پهنای باند بالا نشان می‌دهند. با توجه به کاربرد گرافیک متحرک در امر آموزش واضح است که انیمیشن‌های آموزشی بازده بسیار بالاتری نسبت به گرافیک غیر متحرک در این زمینه دارند. بالا رفتن انتظارهای مردم در کنار عطش سیری‌ناپذیر تبلیغات برای جلب توجه بیشتر موجب پیدایش کارهای جذاب‌تر و پیچیده‌تری خواهد شد.

2ـ طرح مسئله

گرافيك متحرك تقريباً هميشه فيلم، ويدئو، انيميشن، عكس، تصويرسازي، طراحي حروف و موسيقي را شامل مي‌شود. تفكيك مرز ميان اين فرم‌ها، مخصوصاً در آثار چند رسانه‌اي كار دشواري است اما مي‌توان ادعا كرد كه فيلم يا ويدئو كه ابژه‌اي متحرك را بازمي نمايانند حتي اگر اين كار را به گونه‌اي گرافيكي يا بصري انجام دهند گرافيك متحرك محسوب نمي‌شوند مگر آنكه با المان‌هاي طراحي نظير حروف، اشكال و خطوط همراه باشند و  از اين المان‌ها در جهت رساندن پيامي مشخص استفاده كنند. انيميشن هم به خودي خود گرافيك متحرك محسوب نمي شود اما زماني كه با استفاده قابل توجهي از حروف و اشكال، فارغ از عناصر روايي خاص همراه شود مي‌تواند گرافيك متحرك به حساب آيد.

درنتيجه شناخت پارامترهايي كه ژانر گرافيك متحرك را تعريف مي‌كند (و آن را از فرم هاي مشابه انيميشن مجزا مي سازند) و نقش گرافيك متحرك را به عنوان يك رسانه جديد توصيف و شيوه‌هاي كار و تكنولوژي توليد آن را توضيح مي دهد، مهم خواهد بود.

3 ـ اصول بازنمايي

اولين نمونه‌هاي گرافيك متحرك به عنوان تجربه‌هاي غير مستقيمي از تلفيق تصوير و متن شناخته مي شوند. در يك ارزيابي شناختي شايد بتوان گفت انتقال يك ايده مهم ترين مؤلفه ايست كه گرافيك متحرك بايد بدان دست يابد و اين ضابطه شرط وجودي آن محسوب مي‌شود. گرچه اين تصوير است كه حامل اصلي ايده محسوب مي شود در كنار آن متن هم فهم محتواي منتقل شده را تضمين مي‌كند و طراحي حروف نيز همان‌گونه كه در تصاوير 1 و 2 نشان داده شده در اين ميان نقش دارند. تحقيقات نشان مي‌دهد در محيط‌هاي چندرسانه‌اي آموزشي بر پايه كامپوتر،كه قدرت زيادي در ارتقای سطح يادگيري دانش‌آموزان دارند قواعد حكم مي‌كنند كه بهتر است كلمات به صورت روايت شنيداري همراه تصاویر ارائه شوند تا اينكه به شكل متن نوشتاري کنار آنها قرار بگيرند.

امروزه اینستالیشن‌هایِ تعاملیِ کامپیوتر پایه از محبوبيت روز افزون برخوردار می شوند. یکی از بهترین نمونه های چنین فضای دیجیتالی، پوستر تعاملی 15×7 فوتی (حدود5/4×2 متر) است که نسخه نرم‌افزار خلاقانه Adobe CS3 را معرفی می‌کند...