76

بارت و بازن؛ هستی‌شناسی تصویر / کالین مک‌کِیب / نغمه یزدان‌پناه

در دهه‌ی اخير شاهد توليد انبوهی از آثار پيرامون متفكرانیكه به‌تازگی مرده‌اند بوده‌ايم. اينطور به‌نظر می‌رسد كه بارت، و همچنين فوكو و لكان، به‌زودی زير تلی از زندگینامه‌ها و مطالعات ديگر مدفون خواهند شد. علت اين تعدد آثار چاپی چيست، انبوه آثاری كه در هيچ دوره‌ای از تاريخ مشابهی برای آن نمی‌توان به ياد آورد؟ بدبينانه‌ترين دليل اين وضعيت، عوامل حرفه‌ای هستند. آئين‌نامه‌های دانشگاهیِ چاپ كن يا بمير چنان با حربه‌هايی مانند بررسی‌های حقوق و مزايایِ ساليانه و ضوابط تخصيص پروژه‌های تحقيقاتی در نظام دانشگاهی ما ريشه دوانده‌اند كه چاره‌ی ديگری برای دانشگاهيان باقی نمانده است؛ و حالا ما داريم از فرط چاپ كردن می‌ميريم. کالین مک‌کِیب اما در مقاله‌ی «بارت و بازن؛ هستی‌شناسی تصویر» که مقاله‌ای یادبودی است علاوه بر انتقاد به این شیوه از نگارش، سعی کرده اهمیت جایگاه بارت را از منظری متفاوت با سایر مقالات شرح دهد و همچنین در خلال آن به شباهت آرای آندره بازن با تفکرات بارت به‌خصوص در کتاب اتاق روشن اشاره کند.