34

امر معنوی در هنر: نقاشی انتزاعی / گفت‌وگوی چارلز جنکز با موریس تاکمن

گفت‌و‌گوی چارلز جنکز با موریس تاکمن پیرامون نمایشگاهی با عنوان «امر معنوی در هنر: نقاشی انتزاعی» است. چارلز جنکز نظریه‌پرداز فرهنگی و مورخ هنر آمریکایی است که در سه دهه اخیر حضوری مؤثر در عرصه نظریه‌پردازی و نقد فرهنگی معاصر داشته‌است. موریس تاکمن گفتگو را در موزه‌ی گوگنهایم برگزار کرد. هدف از برگزاری این نمایشگاه معرفی هنرمندان نقاشی انتزاعی و بیشتر از آن شناخت مفهوم این هنر بود. هنرمندانی چون کاندینسکی، موندریان و یا هنرمندانی کمتر شناخته ‌شده مانند هیلما آف کلینت. از خلال دیدن آثار این هنرمندان و دلایل برگزاری این نمایشگاه ارتباط آن‌ها را با علوم خفیه، اندیشه‌های عرفانی و تئوسوفی که بر روند شکل‌گیری آثارشان بسیار تأثیرگذار بود، خواهیم دید.

برای دریافت مقاله روی گزینه‌ی خرید کلیک کنید. 

برای مطالعه‌ی مقالات بیشتر پیرامون نقاشی انتزاعی اینجا را کلیک کنید.

بخشی از مقاله «امر معنوی در هنر: نقاشی انتزاعی»:

شنیده بودیم اولین عنوانی که برای نمایشگاه انتخاب کرده بودید«جادو، عرفان و نقاشی انتزاعی» بود. همین طور شنیده ام که تصمیم داشتید آن را «امور نامرئی در هنر» بنامید. -بله، سه عنوان در نظر داشتیم. عنوان اول «هنر مدرن و عرفان» بود. مربوط به زمانی می‌شد که قرار بود نمایشگاه طیق وسیعی شاممل آثار بازنمایانه و شاید حتی کوبیسم و فوویسم به نمایش بگذارد. «معناهای پنهان در هنر مدرن» عنوان دومی بود که در نظر داشتیم. زیرا همانگونه که در این گفتکو به آن اشاره می کنید. هدف منعکس کردن علوم خفیه بود. از عنوان «معناهای پنهان» خوشم آمد. در مورد عنوان های دیگر با پژوهشگران دست اندرکار نمایشگاه مشکلاتی داشتیم. در کمال تعجب دریافتیم که بسیاری افراد دوست نداشتند واژۀ عرفان در عنوان به کار رود. عده‌ای دیگر با الفاظ و واژه‌های دیگر مشکل داشتند. اما عنوان «امر معنوی در هنر: نقاشی انتزاعی» از نظر همه مناسب و بجا بود.