>> شماره 62

اتحاد تایپوگرافی و حرکت در ارتباطات بصری / سو سی. هوستتلر / غزاله ابراهیمی

اتحاد تایپوگرافی و حرکت در ارتباطات بصری / سو سی. هوستتلر / غزاله ابراهیمی

تایپوگرافی ابزاری قابل‌توجه در ارتباطات بصری است، به ‌این دلیل که می‌تواند احساسات بشری را از‌طریق ترکیب فرم با متن روایت‌گر بیدار‌ کند. احساسات انسان می‌تواند به‌عنوان بنیان دیزاین تصاویر محرک، در شرایط گسترده‌ای در محیط‌مان مورد استفاده قرار گیرد. احساس دارای صدای قدرتمندی بوده و توانایی تحریک روح را دارد تا رساننده خصوصیات منحصر‌به‌فرد هر شخصی باشد.

برای دریافت مقاله روی گزینه‌ی خرید کلیک کنید. 

بخشی از مقاله:

تايپوگرافي به‌مرور در‌پاسخ به عوامل مهمي مانند تفاوت‌هاي فردي، پيشرفت تکنولوژيکي و تکامل فرهنگي تغيير کرد. حرکت از‌لحاظ فيزيولوژيکي به خودآگاهي ما مرتبط است، و همين‌طور همواره از تجربه روزانه ما جدانشدني است. اما با‌توجه به طبيعت آن، با خصوصياتي چون جهت و شتاب، صرف بودن حرکت کمکي نمي‌کند جز اينکه کيفياتي چون پويايي و انرژي را به ذهن آورد. زماني‌که تايپوگرافي، حرکت و هيجان به‌واسطه ابزار تکنولوژيکي ترکيب مي‌شوند، بسياري از خصوصيات مجزاي خود را حفظ مي‌کنند، درحالي‌که طراحان را قادر مي‌سازند دستاوردهاي جديدي از همکاري آنها را با هم ارائه دهند. در دهه‌هاي اخير، نوآوري تکنولوژيکي تا‌ حد زيادي پتانسيل ما را براي ارتباط بصري بالا برده است. خصوصاً تکنولوژي ديجيتال تقريباً فرصت‌هاي بي‌حدومرزي براي طراحان، هنرمندان و ديگران، در‌جهت ارائه مفاهيم خود از‌طريق فرم‌هاي بصري بيانگر فراهم‌ آورده است. يکي از نتايج اين جريان، تايپوگرافي متحرک است، يعني ترکيب تايپوگرافي و حرکت، يا همان چيزي که گاهي پويانمايي وابسته به تايپوگرافي خوانده مي‌شود. برخلاف فرم‌هاي استاتيک وابسته به چاپ، تايپوگرافي متحرک از حرکت براي رساندن حالات، به‌طريقي که بتواند به قدرت تصاوير بصري عمل کند، استفاده مي‌نمايد. اين نوع از تايپوگرافي به‌عنوان يک رسانه، به‌طور ذاتي مرتبط با رشته‌هاي مختلف علمي است، به‌اين مفهوم که مي‌تواند با تکنولوژي، حرکت، طراحي گرافيک، موسيقي و روايت ادبي ترکيب شود. زماني‌که اين اتحاد تايپوگرافي و حرکت را تا آموزش طراحي گرافيک بسط مي‌دهيم، لازم است قبل از انتظار از دانشجويان براي خلق فرم ايده‌هاي بصري نوآورانه، به آن‌ها اصول تايپوگرافي متحرک را آموزش دهيم. اين اصول مي‌تواند در چهارگروه دسته‌بندي شود، با هدف کلي تمرکز بر اثر متقابل همکاري يک عامل با عامل ديگر. تمام اجزا بر يکديگر اثر داشته و بقيه را حمايت مي‌کنند، تا به پيامي غني و بيان‌گر بر صحنه ختم شوند (که همين‌طور گاهي به‌عنوان زمينه يا حوزه فعاليت شناخته شده است). در‌ادامه ليستي از خصوصيات هر چهار دسته وجود دارد، که هرکدامشان در استفاده از تايپوگرافي متحرک براي ارتباطات شرکت دارد.
  • حروف و بيان ايده‌ها
1ـ ‌تايپوگرافي 2ـ ‌فرم 3ـ ‌معناي بيانگر
  • فضا
1ـ ‌ساختار 2ـ ‌قاب
  • زمان
1ـ ‌حرکت 2ـ ‌توالي
  • عوامل پشتيبان
1ـ ‌نشانه‌گذاري بصري 2ـ ‌رنگ 3ـ ‌موسيقي آنچه در‌ادامه مي‌آيد، توضيحات در‌مورد عملکرد هرکدام از اين وجوه است: حروف و بيان ايدهها 1)‌ تايپوگرافي: انتخاب قلم براي اهداف بيانگر تايپوگرافي، نقشي محوري در تايپوگرافي متحرک ايفا مي‌کند که وابسته به زمان است. درک کاملي از کاربردهاي مرتبط با تايپوگرافي، در هدايت طراح به انتخاب طرح حروف يا تايپ‌فيسي مناسب بيان و رساندن پيغام عمل مي‌کند. هر تايپ‌فيس، همان‌طور‌که از طريق خصوصيات بصري فرم حروفش مشخص است، کيفيات زيبايي‌شناسي بيانگر خود را دارد. براي دانشجويان اهميت دارد که دسته‌بندي اصلي تايپ‌فيس‌ها را بدانند، به‌اين‌علت که هر دسته حروف، کيفيات عملکردي مجزايي دارد. محتواي هر دسته، به‌علت تناسبات متفاوت و تنوع وزن خطوط، پهنا، شيب هدايتي و جنبه‌هاي ديگر، از هويت منحصربه‌فردي برخوردار است. اين کيفيات منحصربه‌فرد به‌روشني معين مي‌کند که هر نوع طرح حروف استفاده و هدفي متفاوت را براي بيان نمايش مي‌دهد. تنوع در ترکيب مناسبي از تايپ‌فيس‌ها، تنوع بيان و هماهنگي به طرح مي‌دهد. آگاهي از اين دسته‌بندي‌ها، ابزاري لازم براي ارتقاي توانايي طراح در انتخاب تايپ‌فيسي مناسب است که قدرت پيام‌رساني بيانگر را در تايپوگرافي متحرک بالا مي‌برد...