27

بازنگری پروژه‌ی آموزش هنر / گفتگویی پیرامون رویین پاکباز

گفت‌وگو با معصومه مظفری، امین نورانی و حمید پوربهرامی درباره‌ی کلاس‌های رویین پاکباز

«اصولاً تصوری که ما امروز از تاریخ هنر داریم و تصوری که در دانشکده‌ها از این رشته ایجاد شده است با پاکباز شروع شد. یعنی تا پیش از آن چندان درک منظم و آکادمیکی از سیر تاریخی هنر وجود نداشت. علی‌رغم اینکه ممکن بود اساتید اطلاعات پراکنده‌ی زیاد و جالبی داشته باشند. ولی این اطلاعات بیشتر به یک جور قصه شبیه بود.» این جملات را امین نورانی در وصف اهمیت پاکباز در آموزش هنر و تاریخ هنر در دانشگاه‌های ایران می‌گوید. آنچه می‌خوانید متن یک گفتگو است. گفتگویی که میان ایمان افسریان با معصومه مظفری، امین نورانی و حمید پور بهرامی شکل گرفته است.

موضوع گفتگو درباره‌ی آموزش هنر در ایران و کلاس‌های تاریخ هنر و نقاشی رویین پاکباز در دهه‌های 50 و 60 است. در بحبوحه‌ی انقلاب اسلامی و بعد از آن انقلاب فرهنگی، و سپس در دهه‌ی 60 که مقارن بود با فضای روشنفکری و فرهنگیِ ویژه‌ای که گرایش‌های نوگرایی و هویت‌گرایی را توأمان در خود می‌پروراند. دانشجویان و هنرجویانی که در کلاس‌های رویین پاکباز شرکت می‌کردند. تاریخ هنر و تکنیک‌های نقاشی را با شیوه‌ای منحصر به فرد، با تمرکز بر زمینه‌های اجتماعی و فرهنگیِ هر دوره و تلفیق آموزه‌های نقاشی غربی با میراث نقاشی ایران «در جستجوی زبان نو» می‌آموختند. در این گفتگو سه تن از شاگردان پاکباز حضور دارند. آنها خاطرات و تجربه‌های خود را از شرکت در کلاس‌های آموزش هنر رویین پاکباز روایت می‌کنند. از تأثیر شیوه‌ی تدریس و آموزه‌های پاکباز در تربیت نسل بعدی هنرمندان می‌گویند. آنها از آموزش تاریخ هنر در دانشگاه‌های ایران سخن می‌گویند.

برای دریافت مقاله روی گزینه‌ی خرید کلیک کنید. 

برای مطالعه‌ی تمام مقالات رویین پاکباز اینجا را کلیک کنید.

برای مطالعه‌ی کتاب الکترونیک «رویین پاکباز در حرفه: هنرمند» در طاقچه اینجا را کلیک کنید.