«همقدمی با حرفه: هنرمند» / معرفی «شماره‌ی ۷۷» مجله

شماره ۷۷ ، حرفه هنرمند

“پیش‌خرید شماره‌ی آخرِ حرفه: هنرمند” شگفت‌زده‌مان کرد: استقبال به تعداد
تعیین‌شده برای طرح پیش‌خرید ختم نشد و در عرض چند روز تمام تیراژ موجود در دفتر مجله تمام شد.
دلگرمی این ماجرا برای ما، قابل توصیف نیست و قدردانیمان از اعتماد و همدلی خوانندگان با مجموعه‌ی حرفه‌:هنرمند.
به‌خاطر هم‌قدمی شما و به دلیل مشکلات دامنه‌دار مالی که از آن به خوبی آگاهید، بنا داریم از این پس، تعدادی از نسخه‌های مجله را در مدت زمانی محدود پیش‌فروش کنیم. خوانندگانی که پیش از توزیع مجله در کتاب‌‌فروشی و روزنامه‌فروشی‌ها، شماره‌ی جدید را سفارش دهند، با ۲۵ درصد تخفیف و ارسال رایگان دریافتش خواهند کرد. استقبال و حمایت شما از این طرح، حاشیه‌ی امن مالی برای چاپ شماره‌ی بعد است.
در طول طرح پیش‌فروش قبلی، یکی از خوانندگان در کامنتی نوشته بود «مجله‌ی خوب مجله‌ای است که به خواننده‌ی خودش وابسته باشد.» اکنون بیش از هر زمانی به شما وابسته‌ایم و به پشت‌گرمی سرمایه‌ی معنویِ اعتماد شما، خودمان را موظف می‌بینیم که در ارتقای کیفی مجله، کوشش مضاعف کنیم.

شماره‌ی ۷۷ شامل مطالب گوناگونی است: از معرفی هنرمند تا مقالات نظری، نقد و درسگفتار تاریخ هنر ایران.

چهره‌ی فصل: دوریس سالسدو

در بخش معرفی هنرمند به دوریس سالسادو پرداخته‌ایم؛ هنرمندی که چیدمان‌ها و اجراهای عمدتاً بزرگ‌مقیاسش، مخاطب را در برمی‌گیرد و مثل تجربه‌ای اثرگذار و مبهوت‌کننده به یاد می‌ماند. اهمیت او در روایت تجربه‌های سخت و تروماتیک اجتماعی است که در مواد و ابزارهای روزمره‌ای مثل اثاثیه‌ی چوبی، کفش‌ها و لباس‌ها، بتون، پارچه و گیاه پنهان شده است.

دوریس سالسادو ، معرفی شماره ۷۷ ، حرفه هنرمند ، معرفی هنرمند
دوریس سالسادو

درباره‌ی ارزش زیبایی‌شناختی

مهدی نصراله‌زاده در پرونده‌ای با عنوان «درباره‌ی ارزش زیباشناختی» به مساله‌ی ارزش‌گذاری آثار هنری پرداخته است. مطالب این پرونده، همگی از دل آن رویکردی برخاسته‌اند که مقوله‌ی ارزش و ارزش‌گذاری را بنیان هرگونه کردوکار جدی در عرصه‌ی هنر می‌داند، تا آنجا که به هنر، ماهیتاً، همچون مقوله‌ای از جنس ارزش و ارزش‌گذاری می‌نگرد؛ در اینجا، جستجو از پی هنر پیشاپیش به معنای جستجو از پی ارزش بوده و مواجهه‌ی معنی‌دار با آثار هنری پیشاپیش مواجهه‌ای ارزیابانه و ارزش‌گذارانه است.

موریس دنیس، ادای احترام به سزان، ۱۹۰۰ م.

تصویر عکاسی به مثابه‌ی رسوب تاریخ: زیگفرید کراکوئر و پس از او

«تصویر عکاسی به مثابه‌ی رسوب تاریخ» عنوان پرونده‌ایست که در ادامه ی شماره‌ی پیش منتشر کردیم. مطالب این بخش حول این سوال شکل می‌گیرند که چگونه تصاویر فتوگرافیک (عکاسی و سینما) می‌توانند فراتر از نمایش رخدادها و شخصیت‌ها، رابطه‌ی پیچیده‌تری با «تاریخ» داشته باشند؟ به نوشته‌ی مجید اخگر، دبیر این بخش، پاسخ به این سوال از یک‌سو، مستلزم بررسی نسبت فی‌نفسه‌ی این تصاویر با تاریخ است؛ و از سوی دیگر نیازمند درکی بطئی‌تر، با میانجی‌تر، پنهان‌تر و بنیانی‌تر از تاریخ است.

پل استراند خانواده‌ی لوسِتی، لوتسارا، ایتالیا، ۱۹۵۳ م.

گفتار نهم: منظومه‌ی ایرانشهری و اندیشه‌ی حماسی

درسگفتار نهم از تاریخ هنر و فرهنگ ایران، آریاسپ دادبه از روح حماسی در ایران سخن می‌گوید. مدعای او این است که شقوق گوناگون اندیشه، اخلاق، هنر، و خویشکاری های اجتماعی در تاریخ ایران را در سایه‌ی این مفهوم مى‌توان درک کرد. این روح حماسی محصول سرشتی بود كه در زیست دهقانى اين سرزمین، با شرایط ویژه‌ی خود، در طی هزاره‌ها قوام یافت، و در مصاف با چالش‌هاى وضع طبيعى زیست، و در رویارویی با دیگر فرهنگ ها بالید، و به تدریج به درکی از هستی شکل بخشید که زندگی را به مثابه‌ی نبردى هر روزه درک می کرد.

شاهنامه‌ی شاه طهماسبی، منسوب به آقا میرک، ۱۵۳۵-۱۵۲۵ میلادی
فریدون در هیئت اژدها پسرانش را آزمایش می‌کند، شاهنامه‌ی شاه طهماسب، منسوب به آقا میرک، ۹۴۱-۹۳۱ قمری

نقد فصل

در بخش نقد این شماره نیز به نمایشگاه‌های جواد مدرسی در گالری اثر، رزیتا نصرتی در گالری این‌/جا، و امین معظمی در گالری اُ پرداخته‌ایم. همچنین دو مطلب از ویژه‌نامه‌ی سایت هاشور درباره‌ی مصطفی فرزانه را بازنشر کرده‌ایم که شامل گفت‌وگویی با فرزانه، و شرح و تحلیلی مفصل درباره کارنامه‌ی کاری اوست. 

برای پیش‌خرید شماره ۷۷ می‌توانید از طریق سایت در اینجا 
و یا واریز ۶۰ هزار تومان به شماره کارت
۶۱۰۴ ۳۳۷۵ ۳۷۴۲ ۹۳۳۲
– بانک ملت به نام ایمان افسریان، اقدام کنید.
درصورت خرید کارت به کارت ، رسید و اطلاعات آدرس خود را به واتساپ حرفه: هنرمند به شماره ۰۹۹۱۴۵۴۰۳۴۳ ارسال نمایید