فیلم مستند «مناظر مصنوعی»؛ درباره‌ی عکس‌های ادوارد برتینسکی

مستند “مناظر مصنوعی”
درباره‌ی عکس‌های ادوارد برتینسکی
ساخته‌ی جنیفر بِیکوال
سال ۲۰۰۶ 
مدت زمان یک‌ساعت و نیم
ترجمه سیاوش آقازاده مسرور

برای دانلود از لینک مستقیم اینجا را کلیک کنید. 

موضوع غالب کارم، طبیعتی است که صنعت متحول‌اش کرده. می‌خواهم تصور امروزی از اعصارِ شکوهمندِ انسانی را برهم زنم؛ از عصر سنگ گرفته تا عصر کانی‌ها، نفت، حمل‌ونقل، سیلیکون و غیره. برای این کار به دنبال موضوعاتی می‌گردم که جزئیات زیاد و مقیاس بزرگی دارند و در عین حال معانی متعددی را می‌توان به آن‌ها نسبت داد. محوطه‌های بازیافت، پس‌ماند‌های معدنی، معادن سنگ و پالایشگاه‌ها، همگی مکان‌هایی هستند که خارج از تجربه‌ی عادیِ ما قرار می‌گیرند، ولی ما هر روز از محصولات‌ِ آن‌ها استفاده می‌کنیم.

این تصاویر قرار است استعاره‌هایی از معضلِ موجودیتِ مدرنِ ما باشند؛ آن‌ها به دنبال ایجاد گفت‌وگویی میان جاذبه و دافعه، اغوا و ترس‌اند. ما به دنبالِ امیال‌مان هستیم – به دنبال شانسی برای خوب زندگی کردن – ولی آگاهانه یا ناآگاهانه می‌دانیم که جهان در عذاب است تا ما کامیاب شویم. وابستگی‌مان به طبیعت برای تأمین مواد مصرفی و دلواپسی‌مان برای سلامتیِ سیاره‌مان، ما را در وضعیت متناقضِ تشویش‌برانگیزی قرار می‌دهد. برای من، این تصاویر در نقشِ آینه‌هایی که [تصویرِ] زمانه‌ی ما را انعکاس می‌دهند، عمل می‌کنند./ ادوارد برتینسکی